Op een aantal terreinen in de Hof van Twente moet urgente actie worden ondernomen. Daarvoor is nodig een projectplan verduurzaming van de zorg en welzijn, wonen, energie opwekking, armoedebestrijding, afvalverwerking, voedselproductie en gemeentelijke inkoop en aanbesteding.

Tijdens een overleg met CDA en VVD over het nieuw te vormen college hebben William Sanchez en Bert Eggink een overzicht van deze urgent aan te pakken onderwerpen overhandigd en gepleit voor een projectmatige aanpak en jaarlijkse budgetten per hoofdstuk. Bij armoedebestrijding bijvoorbeeld gaat het dan om een proef met basisinkomen voor mensen die langdurig in de bijstand verblijven, een proef voor bijstandsgerechtigden met een dienstverband met de gemeente in het kader van de Wet Werk en Zekerheid, mogelijkheid tot erkenning van competenties EVC om beter bemiddelbaar op de arbeidsmarkt te zijn , een proef met bijstand voor startende ondernemers, budgetbeheer door vrijwilligers – kost geen geld- voor mensen in de schuldsanering, vorming van een coördinerend overlegorgaan armoedebestrijding en tot slot aansluiting bij de Stichting Urgente Noden Twente. Dan is er ook nog het onlangs gelanceerde plan om jongeren in de Hof op te leiden voor de komende vergroening en verduurzaming van het wonen. Wat het nieuwe college er daadwerkelijk zelf aan gaat doen wachten we af. Indien daar aanleiding toe bestaat zullen we zo snel mogelijk een afspraak met de nieuwe wethouder gaan maken om te kijken hoe we zo goed mogelijk kunnen samenwerken bij het realiseren van alle verduurzamingsplannen. Meer weten over deze plannen of meedoen met GroenLinks stuur dan een mail aan groenlinkshofvantwente@gmail.com