De Kleine Prins staat nog steeds op mijn lijst van nog-te-bekijken-films. Het is een film gebaseerd op het boek van Antoine de Saint-Exupéry. Zijn bekendste citaat is: Als je een schip wil bouwen, roep dan geen mannen en vrouwen bij elkaar om hen bevelen te geven, om ze elk detail uit te leggen, om ze te vertellen waar ze alles kunnen vinden. In plaats daarvan, leer ze verlangen naar de enorme eindeloze zee.

Een minder bekend citaat van hem maar net zo toepasselijk voor de tijd waarin wij zitten is: De toekomst is niets anders dan het heden dat orde op zaken komt stellen. De weken intelligente lockdown en iedereen op 1,5m afstand te houden lijkt zijn vruchten af te werpen. Op de radio en televisie hoor ik steeds meer mensen filosoferen over hoe wij straks uit die corona-quarantaine tevoorschijn komen? Gaan we anders met elkaar om of pakken we onze oude gewoontes op? Hoe lang duurt het nog tot we bevrijd zijn uit deze gezondheidscrisis?

Het stimuleren van gezondheid is een belangrijk aspect voor de Hof van Twente. Om de inwoners nog gezonder te maken heeft onze de gemeente sinds 2019 een nieuwe visie: De Gezonde Verbinding. Zelfredzaamheid is een essentieel begrip in de vernieuwde aanpak. Het beleid gaat uit van 'optimale zorg', met een belangrijke focus op het voorkomen van problemen. De verbinding tussen gezondheid, welvaart en welzijn is door de corona-crisis evidenter dan ooit. Terwijl enorme inspanningen worden gedaan om optimale zorg te bieden aan alle corona-patiënten, maakt de overheid dappere beslissingen om ook de val in armoede en schulden van verschillende economische sectoren (zoals horecaondernemers en winkeliers) en beroepen (zoals zzp‘ers, kappers) te verminderen. De overheid is lerende hierin want iedere week wordt de lijst van beroepen die in aanmerking komen voor de regelingen steeds langer. In deze moeilijke tijd blijken dus oplossingen die hiervoor ondenkbaar zijn ineens mogelijk. Een experiment met gratis geld voor iedereen is geen links of liberaal utopie meer. Het is een noodzakelijk ingreep. Het biedt hopelijk een perspectief op een oplossing voor het moment wanneer we uit de startblokken gaan. De toekomst, die moet je niet voorspellen, maar mogelijk maken. Ook een citaat van Antoine de Saint-Exupéry. Afgelopen zondag was ik deelgenoot van een toekomstbeeld die niet voorspeld was. Een beeld dat ontstaan is uit de behoefte van ontmoeting en contact houden. Via Youtube heb ik de kerkviering van Palmpasen “live” kunnen volgen. De vergelijking tussen Palmpasen, de viering van 75 jaar bevrijding en de verlossing uit het coronatijdperk was treffend.

De Goedeweek is begonnen. Ondanks de moeilijke omstandigheden van dit moment wens ik u een zalig Pasen toe

William Sanchez

Fractievoorzitter GroenLinks