Met Jesse Klaver in gesprek bij Henk Nijhof thuis

Op 19 februari waren Janet Duursma en Jos Mol op bezoek bij Henk Nijhof. Jesse Klaver was er en Henk had een aantal lokale GroenLinksers uitgenodigd. Aanwezig waren, naast Janet en Jos, leden en kandidaatraadsleden uit Hengelo en Borne.
De avond was informeel, een zgn. huiskameravond. Jesse doet dit geregeld om contact met de partij, met de leden te hebben. We zaten op de bank met een bord op schoot en bespraken landelijke en lokale politiek. Het doel van de bijeenkomst is even simpel als belangrijk: informatie en ideeën uitwisselen.

Een van de besproken thema’s was het opzetten van een informatiesysteem over wensen van kiezers. Jesse wil graag meer inzicht in wat kiezers willen en zou graag een app zien die dat oplost. Jos van den Oever (Borne) en Jan Evers (Hengelo) gaan hierover met Jesse verder nadenken.

Ook is gesproken over toetsing in het onderwijs, werkgelegenheid, het vliegveld en maximumsnelheden en fijnstof.
Henk vroeg Jesse over verdeling van de werklast van de Tweede Kamerfractie. De landelijke fractie moet vanwege de beperkte omvang helaas keuzes maken in de onderwerpen. Een Kamerlid moet bij een debat van de hoed en de rand weten en zal dus altijd moeten inlezen.

Interessant was ook het gesprek over de groene energie-infrastructuur. Besproken zijn de aankomende veranderingen in energievraag (iedereen zet om 17u zijn elektrische auto aan de lader) en -aanbod (wat te doen met overcapaciteit van zonnepanelen op je dak). Met lokale energiecentrales in een energienetwerk (smart grids) kan hierop beter worden ingespeeld.

Het was een avond die voor herhaling vatbaar is.