Bij monde van GroenLinks fractievoorzitter William Sanchez zijn in de raad van 14 januari vragen gesteld over de mogelijkheden om paal en perk te stellen aan toekomstig vuurwerkoverlast in de Hof van Twente.

Ook de inkoop van vuurwerk over de grens werd daarbij aan de orde gesteld en de mogelijke regionale samenwerking tegen vuurwerk overlast. Nu er een landelijk verbod op zwaar vuurwerk aan zit te komen is het ook zaak om in de Hof van Twente passende maatregelen te treffen. In antwoord hierop gaf burgemeester Ellen Nauta aan dat zij graag verder wil praten met de raad over de consequenties van een mogelijk landelijk vuurwerkverbod. „Ik vind dat de gemeenteraad aan zet is als het gaat om hoe we met vuurwerk omgaan. Hoe gaan we bijvoorbeeld om met carbidschieten? Daar moeten we over praten.”

GroenLinks is blij dat het erop lijkt dat er nu eindelijk stappen genomen worden om de vuurwerkoverlast tegen te gaan. De afgelopen jaren zijn er door GroenLinks in een aantal plaatsen meldpunten voor vuurwerkoverlast georganiseerd, waarvan de bekendste in Rotterdam, waar inmiddels ook een grote eindejaars vuurwerkshow is. De meldpunten overstroomden elk jaar met duizenden klachten rond vuurwerkvrije zones en ook rond de overlast voor dieren en met name vogels, waardoor er toch een kentering is opgetreden in de tolerantie voor vuurwerk.