GroenLinks wil graag de energietransitie bevorderen door participatie en initiatieven door inwoners, bewonersraden, buurtorganisaties, huurders comités en buurtschappen te ondersteunen vanuit de gemeente.

Afgelopen raadsvergadering diende GroenLinks samen met D’66 en SP een motie in waarin wij het college vragen zo spoedig mogelijk in overleg te treden met Coteq (netbeheerder, voorheen Cogas Infra en beheer), met als doel te onderzoeken of het haalbaar is om versneld 50% van de gemaakte kosten aan de bewoners terug te betalen. Zoals te verwachten kan dit voorstel op geen steun rekenen van de andere partijen in de raad en het college. Met als ratio, als we dit doen dan zullen wij met zijn allen betalen voor een klein groep mensen die het toch kunnen betalen of gecompenseerd worden doordat hij/zij geen vastrecht gas meer betalen.

Waarom zet GroenLinks de motie niet door? GroenLinks wil graag dat het college navraagt aan Coteq welke mogelijke gevolgen er zijn voor onze netbeheertarieven als Coteq daadwerkelijk terug moet betalen. Als er geen meerderheid is in de raad om dit onderzoek te doen, dan zullen we moeten wachten tot Coteq en de gemeentelijke aandeelhouders zover zijn dat ze dit naar buiten kunnen brengen. Dan pas weten we zeker of en per wanneer terugbetalen aan de orde is. En dan pas weten of het college bereid is om een stapje extra te doen voor wat GroenLinks noemt – de pioniers van de warmtetransitie.

Wat schuilt er achter de vraag van GroenLinks? Gemeenten moeten niet alleen uitzoeken welke wijken ze als eerste van het gas gaan loskoppelen, ook wat er als alternatief komt. Eind 2021 moeten de plannen hiervoor af zijn, zodat de eerste 1,5 miljoen huizen in 2030 gasvrij zijn. De eindstreep ligt in 2050, dan moeten alle 7 miljoen huizen in Nederland van het gas zijn. De eerste stap die hierin is gezet is het vervallen van de gasaansluitplicht voor nieuwbouwpanden per 1 juli 2018. Dit betekent dat alle nieuwe woningen aardgasvrij gebouwd zullen worden.

Zijn er andere alternatieven voor aardgas? Ja, dat is er wel. Een warmtenet, duurzaam gas of all-electric. Dan hebben we het volgende dilemma bij duurzaam gas. Volgens Coteq zijn onze gasleidingen (deels) geschikt voor groen gas en er wordt onderzoek gedaan naar waterstof. Duurzame gassen zijn voorlopig beperkt beschikbaar en vaak moet dit aangevuld worden met systemen als met een kleine warmtepomp.

Als je wil weten wat de samenhang is tussen het Energiefonds Hof van Twente, de Regionale Energie Strategie (RES) en de motie van GroenLinks…mail gerust of luister naar mijn inbreng bij de volgende raadsvergadering die op 31 maart aanstaande plaatsvindt. De kern van mijn betoog zal zijn: Wij kunnen niet in de toekomst kijken en de politiek heeft nog geen concreet lange termijn plan. Daarnaast kunnen de plannen bij elke verkiezingen veranderen. Wat we wel zeker weten zijn de subsidieregelingen en garanties die nu deels voor handen zijn. En wat de huidige technologische mogelijkheden oplevert ook nog niet helder is. Wat vast staat is dat energie steeds duurder wordt. Energie besparen wordt steeds belangrijker om klimaatverandering te remmen.

William Sanchez

Fractievoorzitter GroenLinks