In Den Haag is het politieke seizoen begonnen met Prinsjesdag. Een Prinsjesdag dat de aandacht trekt met de traditionele tocht per koets door de Koning en Koningin naar de Ridderzaal. Daar zijn ze verwelkomd door onze politici, allemaal gekleed in hun paasbest. De dames trekken de aandacht met hun prachtige hoeden. Bij de heren trekt 1 persoon alle aandacht. Niet door zijn verschijning. Maar juist door zijn afwezigheid.

Een nieuw seizoen met twee nieuwe woorden. Het eerste is De Designated Survivor. Het tweede is Scorebord Politiek. Onze voorman Jesse Klaver roept alle partijen op om minder aan scorebordpolitiek te doen. Om debatten te voeren op hoofdlijnen. Minder gericht op scoren en meer op het oplossen van grote problemen. De politiek moet weer een ideeënstrijd worden.

Wanneer ik naar mij en mijn collega’s van de gemeenteraad kijk, dan geldt deze oproep ook voor ons. Ik doe aan Scorebord Politiek. Op de manier die mij wel past. Op de manier waarop GroenLinks dat voor ogen heeft. Niet omdat ik wil scoren om te laten zien dat wij beter zijn dan anderen. Ik wil scoren omdat ik geloof dat wij nu de instrumenten ontwikkelen die verduurzaming in de Hof op gang houdt. De economie vertraagt. De verduurzaming moet op stoom blijven.

Hierboven in de afbeelding zie je mijn scoreboard. Ik heb 17 doelen die ik nastreef met GroenLinks en als betrokken wereldburger. Het zijn 17 doelen waar ik op moet scoren. Keer op keer. Begrijp me niet verkeerd. Het gaat ook niet om punten scoren of winnen ten opzichte van andere politieke partijen. Het gaat om 17 doelen steeds dichterbij te brengen. Wanneer deze doelen gerealiseerd zijn dan is de grote winnaar niet GroenLinks. Het is moeder aarde, onze leefomgeving en wij als inwoners die de grote zege vieren.

De 17 Duurzame ontwikkelingsdoelstellingen zijn groter dan wij met zijn allen in de Hof. Dat betekent niet dat wij ze dan maar moeten ontkennen of negeren. Ieder persoon die dit leest is in staat om een bijdrage te leveren aan deze doelen. Je staat er niet alleen voor. In de week van 20 t/m 27 september laten mannen, vrouwen en kinderen over de hele wereld kenbaar dat wij in actie moeten komen voor het klimaat. Of je meeloopt in een staking. Of je bij het koken minder eten verspilt. Je maakt een onderdeel van deze wereldwijde beweging.

Als je in deze beweging gelooft, laat je horen. Lid worden van GroenLinks is fijn. Belangrijker is dat je bij ons team aansluit. Hoe doe je dat? Deel je ideeën, wensen en toekomstbeelden met je vrienden. Schrijf een reactie naar deze krant. Stuur mij een bericht. Spreek onze bestuurders aan. En het mooiste is als we samen in actie komen. Als team scoor je. Als team win je. Het scoreboard staat op 17 - 0. Het klimaat en wij winnen.

William Sanchez

Fractievoorzitter GroenLinks