GroenLinks vraagt het college van de Hof van Twente mee te doen met de proeftuin voor aardgas loos bouwen.

Het kabinet stelt in 2018 ongeveer 90 miljoen euro beschikbaar voor 20 wijken met 500 woningen. "Uitgaande van 15000 woningen in de Hof die in 17 jaar aardgas loos moeten worden in 2035, ligt er een grote uitdaging. Jaarlijks moeten dan zo'n 800 woningen omgebouwd worden. Het plan van de proeftuin past in onze ogen dan ook uitstekend voor Hof van Twente", stelt fractievoorzitter William Sanchez.

Wat GroenLinks betreft wordt er in Hof van Twente zo spoedig mogelijk een begin gemaakt met het afkoppelen van aardgas. "De gaskraan in Groningen gaat nagenoeg dicht en de CO2 uitstoot moet omlaag om de opwarming van de aarde tegen te gaan. We kunnen maar beter direct aan de slag gaan om van onze aardgasverslaving af te komen ", aldus Sanchez. De GroenLinks-fractie vraagt het college verder naar de status van een projectplan om heel Hof van Twente in 2035 energieneutraal te laten zijn.