Tijdens de bijeenkomst Hof van Toekomst met als thema mobiliteit heeft de voorzitter van de ondernemersplatform Hof van Twente een aantal ideeën en wensen kenbaar gemaakt ten aanzien van de fietsmobiliteit . Allereerst het vergroten van de verkeersveiligheid van hoofd-fietsroutes in de Hof zoals de fietspaden tussen Goor en Delden en Goor en Markelo. Op een bijeenkomst van Politiek. in de Pol kwam ook het knelpunt van een niet vrijliggend fietspad tussen Diepenheim en Goor aan de orde. Vanwege al het fietsverkeer van en naar het treinstation van Goor en Delden wordt dit als reëel knelpunt gezien.

Daarnaast is er het idee om ook stukken fietssnelweg aan te leggen vanuit de Hof die aansluiten op de fietssnelweg F35. Fietssnelwegen zijn fietspaden bedoeld voor langeafstandsverkeer. Ze zijn zoveel mogelijk afgescheiden van het autoverkeer om de veiligheid en het comfort voor de fietsers te verhogen. De focus ligt sterk op functionele verplaatsingen (5 tot 15-20 km) naar school, werk, winkel en andere. Fietssnelwegen bieden ook voor recreatief gebruik heel wat voordelen. Verschillende onderdelen van fietssnelwegen maken trouwens vandaag ook al deel uit van ons toeristisch fietsroutenetwerk. Fietssnelwegen zijn immers niet bedoeld om snel te fietsen, wel om over langere afstand veilig te kunnen fietsen. Door het toenemend gebruik van elektrische fietsen zowel voor het woon-werkverkeer, naar school en recreatief, neemt het langeafstandsfietsen toe. En dus wordt ook de vraag naar snelle en veilige fietsverbindingen groter. Een fietssnelweg heeft een breedte van 4 meter, goed asfalt en zo weinig mogelijk kruisingen. De F35 loopt grofweg parallel aan de autoweg A35. De fietssnelweg F35 is een snelle, veilige en non-stop fietsverbinding van Nijverdal naar Enschede met een zijtak naar Oldenzaal. Vanuit de Hof zou dan een fietssnelweg tak naar Nijverdal en een aansluiting naar Hengelo kunnen worden gerealiseerd. Samen met de provincie kan dit plan aangepakt worden. En het staat natuurlijk ook in het programma van GroenLinks. In vragen aan het College van de Hof is door de fractie van GroenLinks gevraagd naar de stand van zaken van deze verbeterpunten en naar het plan voor verduurzamen van de fietsmobiliteit in de Hof door middel van deze verbeterpunten en een stukje fietssnelweg. Meer over de F35 is te zien in het filmpje