Deze maand op 23 mei krijgen we weer gelegenheid om ons Europese kiesrecht uit te oefenen en een nieuw Europees parlement te kiezen.

Een Europa waar we veel aan te danken hebben de laatste 75 jaar van vrede en voorspoed. Ook een gelegenheid om solidair te zijn met inwoners van Europese landen waar het nog niet zo goed gaat. Was het niet “Voorwaarts en niet vergeten wat ons sterk maakt in de strijd…. De internationale solidariteit! Ook een kans om ons sterk te maken in Europees verband voor de klimaatdoelen. Een goed klimaat- en energiebeleid lukt alleen samen met de andere EU-lidstaten. De Nederlandse GroenLinks Europarlementariër Bas Eickhout is Lijsttrekker van de Europese Groenen. Dat biedt een mogelijkheid om op 23 mei groen te stemmen voor oplossingen van problemen op Europese en wereldschaal. Banken, vervuilde rivieren en vluchtelingen laten zich niet tegenhouden door landsgrenzen. Ook verduurzamen van de landbouw en stoppen met pesticiden moet Europees worden aangepakt. Want Europa moet groener en eerlijker worden. Bas schreef als wetenschapper mee aan de klimaatrapporten van de VN-organisatie voor klimaatwetenschap. Samen met de Amerikaanse politicus Al Gore wonnen zij in 2007 de Nobelprijs voor de vrede. In 2009 besloot Bas de politiek in te gaan, want hij vond dat er met alle kennis over klimaatverandering te weinig werd gedaan. Juist in Europa, want als je iets aan klimaatverandering wil doen moet je ook in Europa zijn. Naast milieu en klimaat zet Bas zich in voor een sociaal Europa. Zo werkt Bas aan voorstellen om banken te verduurzamen en belastingontwijking tegen te gaan. Als het aan Bas ligt betalen multinationals straks een eerlijk deel over hun winsten. Redenen te over dus om op 23 mei te gaan stemmen voor een groener en eerlijker Europa!