De laatste tijd zijn er berichten over illegaal dumpen van allerlei afval bij milieustraten en containerplaatsen in Delden en Goor. Afval scheiden en correct aanbieden in diverse soorten die grondstof kunnen vormen voor allerlei nieuwe materialen is blijkbaar nog niet goed begrepen door iedereen, gezien deze recente ervaringen in Goor en Delden met dumpen van afval zoals textiel en papier. Onlangs weidde Theo Hakkert daar op Hofstreek FM van 23 mei nog een humoristische gesproken column aan.

Succesvol hergebruik van glas is al enkele decennia lang een feit via de glascontainers. Alleen zo nu en dan moeten we eraan herinnerd worden dat plat glas apart moet worden aangeboden. Ook groenafval omzetten in compost is al lange tijd geregeld en kan ook in eigen tuin. En regenwater sparen met een regenton wordt ook steeds meer gedaan. Nu roepen illegaal gedumpte zakken met afval al gauw reacties op in de trant van de gemeente moet handhaven en er moet meer cameratoezicht komen. Ongetwijfeld spelen de afval-aanbiedtarieven – diftar- hierbij ook een rol . SP en GroenLinks hebben daar intussen raadsvragen over gesteld. Maar naast handhaven zal er toch veel meer moeten gebeuren. Feit blijft dat we al een tijd aan het omschakelen zijn van een wegwerp of consumptiemaatschappij naar een duurzame kringloopsamenleving en voorlopig zijn we daar de komende tientallen jaren mee bezig. En waar gehakt wordt vallen spaanders. Maar vraag is dan wel hoe kunnen we dit proces zo goed mogelijk laten verlopen en hoe kunnen we elkaar daar in ondersteunen en welke rol kan de gemeente daarin spelen. Een van de mogelijkheden is om analoog aan buurtpreventie ook te beginnen met het samen invullen van de kringloopbuurt . Net als bij buurtpreventie kunnen bewoners thuis en op straat ook hier een preventieve rol in spelen, en je kunt ook denken aan het samen opzetten van een buurtcoöperatie die de gezamenlijke verduurzaming organiseert met bijvoorbeeld een buurt warmtepomp, wateropvang in de buurt, voedselinkoop enzovoorts, mogelijkheden genoeg. In de buurtschap Erike Helsen is al zo’n coöperatie actief onder meer om te kunnen deelnemen aan de zonnepanelen parkplannen daar en om samen de buurtfunctie verder in te vullen. De rol van de gemeente bij deze verduurzamingsplannen is dan ook meteen duidelijk: faciliterend, stimulerend en in een regierol. Hoe brengen we al deze transities tot bloei in een door zoveel mogelijk inwoners gedragen proces. Het gaat er tenslotte niet om of je ergens voor of tegen bent, maar hoe je als inwoner het beste kunt werken aan de nieuwe kringloop samenleving. GroenLinks wil zich sterk maken om deze gezamenlijke verduurzamingsprocessen succesvol te laten verlopen, waarin natuurlijk ook de zorg voor ons afval als grondstof steeds prominent aanwezig is. Meer informatie hierover?Bel even met raadslid William Sanchez 06-20942168